Konya Tiroid Bezi & Guatr Hastalıkları Doktoru

Tiroid Bezi Hastalıkları Nedir?

Tiroid, vücuttaki birçok farklı sistemde rol oynayan hormonları oluşturur ve üretir. Tiroidin bu önemli hormonlardan ya çok fazla ya da çok azını ürettiğinde buna tiroid hastalığı denir. Hipertiroidizm, hipotiroidizm, tiroidit ve Hashimoto tiroiditi dahil olmak üzere birkaç farklı tiroid hastalığı türü vardır.

Tiroid nedir?

Tiroid bezi, insan boynunun ön iki tarafında bulunan ve nefes borusunun etrafına sarılmış olan son derece küçük bir organdır. Bir kelebek şeklindedir, ortası daha küçüktür ve boğazınızın yan tarafında uzanan iki geniş kanat vardır. Tiroid bezler vücudun birçok hayati işlevini kontrol etmeye yardımcı olan hormonları üretir.

Tiroid düzgün çalışmadığında tüm vücut önemli bir derece de etkileyebilir. Vücudunuz çok fazla tiroid hormonu üretiyorsa, hipertiroidizm denen bir durum gelişebilmektedir. Vücudun çok az tiroid hormonu üretiyorsa buna ise hipotiroidizm denir. Her iki durum da ciddidir ve sağlık uzmanınız tarafından tedavi edilmesi gerekir.

Troid Hastalıkları Kimleri Etkiler?

Tiroid hastalığı genel olarak herkesi etkileyebilir. Erkekler, kadınlar, bebekler, gençler ve yaşlılar… Hatta tiroid hastalığının doğumda dahi ortaya çıkabileceğini söyleyebiliriz. Ancak bir kadına tiroid hastalığı teşhisi konma olasılığı bir erkeğe göre yaklaşık beş ila sekiz kat daha fazladır.

Aşağıdaki durumlarda tiroid hastalığına yakalanma riskiniz daha yüksek olabilir:

• Ailede tiroid hastalığı öyküsü varsa
  • Tıbbi bir rahatsızlığınız varsa (bunlar, pernisiyöz anemi, tip 1 diyabet, birincil adrenal yetmezlik, lupus, romatoid artrit, Sjögren sendromu ve Turner sendromunu içerebilir).
  • İyot içeriği yüksek bir ilaç (amiodaron) alıyorsanız
  • Özellikle kadınlarda 60 yaşın üstündeyseniz
  • Geçmiş bir tiroid rahatsızlığı veya kanser (tiroidektomi veya radyasyon) için tedavi gördüyseniz tiroid hastası olma ihtimaliniz son derece yüksektir.

Tiroid Hastalığı Neden Olur?

İki ana tiroid hastalığı türü hipotiroidizm ve hipertiroidizmdir. Her iki duruma da tiroid bezinin çalışma şeklini etkileyen başka hastalıklar neden olabilir.

Hipotiroidizme neden olabilecek durumlar şunları içerir:

Tiroidit : Bu durum tiroid bezinin iltihaplanmasıdır (şişmesidir). Tiroidit, tiroidinizin ürettiği hormon miktarını azaltabilir.

Hashimoto tiroiditi : Ağrısız bir hastalık olan Hashimoto tiroiditi, vücut hücrelerinin tiroide saldırıp zarar verdiği otoimmün bir durumdur. Bu kalıtsal bir durumdur.

Doğum sonrası tiroidit:  Bu durum doğumdan sonra kadınların % 5 ila % 9’unda görülür. Genellikle geçici bir durumdur.

İyot eksikliği: İyot, tiroid tarafından hormon üretmek için kullanılır. İyot eksikliği, dünya çapında birkaç milyon insanı etkileyen bir sorundur.

Çalışmayan bir tiroid bezi: Bazen tiroid bezi doğumdan itibaren düzgün çalışmaz. Bu yaklaşık 4,000 yenidoğanda 1’i etkiler. Tedavi edilmezse, çocuğun gelecekte hem fiziksel hem de zihinsel sorunları olabilir. Tüm yenidoğanlara, tiroid fonksiyonlarını kontrol etmek için hastanede tarama kan testi yapılır.

Hipertiroidizme neden olabilecek durumlar şunları içerir:

Graves hastalığı: Bu durumda tüm tiroid bezi aşırı aktif olabilir ve çok fazla hormon üretebilir. Bu soruna yaygın toksik guatr (genişlemiş tiroid bezi) de denir.

Nodüller: Hipertiroidizm, tiroid içinde aşırı aktif olan nodüllerden kaynaklanabilir. Tek bir nodüle toksik otonom işlev gören tiroid nodülü, birkaç nodülü olan bir bez ise toksik çok nodüler guatr olarak adlandırılır.

Tiroidit: Bu tiroid bozukluğu ya ağrılı olabilir ya da hiç hissedilmeyebilir. Tiroiditte, tiroid orada depolanan hormonları salgılar. Bu birkaç hafta veya ay sürebilir.

Tamamlayıcı ve Destek Tedavisi Uyguladığımız Tiroid Bezi Hastalıkları

• Guatr